Techniki sprzedażowe – jak je wykorzystać?

Techniki sprzedaży to wskazówki dla handlowca, które podpowiadają mu, jak może pozytywnie wpływać na przebieg rozmowy z klientem, jego emocje oraz zachowania. Różne rodzaje technik sprzedażyhttp://site-call.pl/rodzaje-technik-sprzedazy/ mają na celu zwiększenie szans na uzyskanie pozytywnej decyzji zakupowej klienta.

Najbardziej skuteczne metody

• Technika 4P – zasada ta głosi, że „Pominięcie przygotowania przyczyną porażki”. Jeżeli sprzedawca chce ponieść swoje szanse sprzedażowe musi być dobrze przygotowany do rozmowy z klientem. Etap przygotowań można dzielić na generalne i indywidualne. Pierwsze to analiza kluczowych kwestii związanych z grupą docelową i produktem, a przygotowanie indywidualne to zebranie informacji o konkretnym kliencie.
• Reguła lubienia i sympatii – to prosta zasada opierająca się na tym, że im bardziej kogoś lubimy, tym bardziej jesteśmy podatni na jego sugestie. Dużo chętniej słuchamy rad i spełniamy prośby osób, które wydają nam się sympatyczne. Warto więc starać się nawiązać z odbiorcą szczerą relację. Zadawajmy pytania, patrzmy prosto w oczy i uśmiechajmy się słuchając odpowiedzi.
• „Stopa w drzwiach” – technika ta polega na poprzedzeniu dużej prośby małą, łatwiejszą do spełnienia. Ma to skłonić osobę, która zgodziła się na mniejszą prośbę do spełnienia również tej większej.

Wykorzystując powyższe techniki sprzedaży każdy może zostać znakomitym, skutecznym sprzedawcą. Warto jednak pamiętać jeszcze o kilku istotnych kwestiach, dzięki którym wszystkie rodzaje technik sprzedaży będą jeszcze bardziej efektywne.

Po pierwsze, bądźmy zaangażowani. W tonie głosu czy mimice bardzo łatwo wyczuć czy ktoś pracuje z przymusu czy jest to coś, w czym czuje się naprawdę dobrze. Nikt przecież nie ma ochoty rozmawiać z kimś, kto zdaje się myśleć jedynie o tym, aby jak najszybciej uciec ze swojego stanowiska czy spotkania.

Po drugie, uważnie słuchajmy. Żadne techniki sprzedaży nie będą skuteczne, jeśli nie będziemy zwracać uwagi na to, co ma do powiedzenia potencjalny klient. Kiedy nie słuchamy kupującego, nie wiemy tak naprawdę czego oczekuje i jakie ma potrzeby. Bardzo trudno jest wtedy dopasować nasze usługi do jego potrzeb.

Jak skutecznie zamknąć sprzedaż?

Odpowiednie podejście ułatwia zdobycie zaufania klienta, a przecież o to głównie chodzi – klient powinien myśleć, że ma do czynienia z osobą znającą się na rzeczy.

Entuzjazm i zaangażowanie to podstawa, ale żeby zamknąć proces sprzedaży, trzeba działać szybko i konkretnie. Długi opis produktu i zachwalanie go ponad miarę to działania, które skutecznie mogą zniechęcić kupującego. Warto również pamiętać, że klient lubi mieć wybór, a przedstawienie tylko jednej oferty tej możliwości nie daje. Konieczne jest również dobre zapoznanie się sprzedającego z oferowanym produktem lub usługą, aby móc doradzić klientowi i zadbać o jego interesy.

W chwili, gdy decyzja o zakupie zostanie w końcu podjęta, rola sprzedawcy jeszcze się nie kończy. Odpowiednie podejście do klienta na tym etapie transakcji sprawia, że chętnie wróci on w przyszłości właśnie do tej firmy, która zapewniła mu fachową obsługę posprzedażową. Warto zasygnalizować, że w razie potrzeby sprzedawca jest do jego dyspozycji – jeśli będzie miał trudności na przykład z uruchomieniem sprzętu czy też dodatkowe pytania, to w każdej chwili może zadzwonić lub napisać maila, a na pewno otrzyma stosowną odpowiedź.