Czystość pokoi hotelowych. Co sprawdzić w hotelu?

Podróżując w odległe miejsce, zatrzymujemy się w hotelach. Ich wybór zależy od nas i w dużej mierze od zasobności naszego portfela, jednak niezależnie od ceny, jaką płacimy za noc hotelową, wymagamy jednego – aby miejsce, w którym śpimy, było czyste. Zazwyczaj sugerujemy się ceną, która im wyższa, tym może świadczyć o lepszych warunkach panujących w danym miejscu. Jednak nie powinno tak być. Niezależnie od tego, ile zapłacimy za noc w hotelu, powinien on być odpowiednio przygotowany na przyjęcie gości. Czystość pokoju/łazienki to jeden z głównych elementów, który oceniamy zaraz po przybyciu. Większość z nas sprawdza pościel, ręczniki i czystość łazienki. W miejscu takim jak hotel chcemy czuć się komfortowo.

Niestety czystość w pokoju hotelowym może być różna w różnych miejscach. Najlepiej o niej będą świadczyć oczywiście oznaczenia podawane w gwiazdkach. Im ich więcej, tym wyższy standard oferuje dany hotel, a co za tym idzie- ładniejsze pokoje i czystość na najwyższym poziomie.

Ci, którzy odpowiedzialni są za czystość hotelu, a tym samy za komfort gości, powinni do perfekcji opanować tzw. system hotelowy.

System hotelowy

System hotelowy to system zarządzania czystością w obiekcie. Według niego pracuje cały zatrudniony do sprzątania personel. System hotelowy nie jest uregulowany żadnymi przepisami prawa, a stanowi jedynie wewnętrzne ustalenia i zasady przyjęte w danym obiekcie hotelowym.

Osoby, które są odpowiedzialne za system hotelowy, muszą więc w jak najbardziej efektywny sposób zarządzać sprzątaniem pokoi, dbać o przeszkolenie personelu, nadzorować stosowane do sprzątania środki i przekazać każdemu pracownikowi dokładne informacje, tak by po opuszczeniu hotelu przez gości, po krótkim czasie był on znów gotowy na przyjęcie nowych.

Zasady pracy w hotelach

Niezwykle ważne jest, aby system był znany każdemu pracownikowi, stąd należy przedstawić jego zasady całemu personelowi. Każda osoba sprzątająca pokoje (pokojowa lub pokojowy) muszą dokładnie wiedzieć, czego się od nich wymaga, jakimi środkami mają sprzątać, gdzie składować np. brudną pościel i ręczniki itp. Ujednolicenie wszystkich zasad zmiany pościeli czy ręczników, a nawet uzupełniania kosmetyków (o ile dany hotel prowadzi taką działalność) spowoduje, że wszystkie prace porządkowe będą szły sprawnie, a pokoje będą zawsze gotowe na czas.

Ważne jest też określenie średniego czasu sprzątania jednego pokoju, ponieważ pozwoli to zaplanować w systemie dokładne czasy kolejnych zmian między starymi a nowymi gośćmi. Choć ustalenie średniej sprzątania nie jest możliwe do podania co do minuty, to jednak szacunkowy czas może wiele wnieść do zarządzania obiektem. Dodatkowo warto, aby w każdym hotelu funkcjonował system hotelowy w wersji elektronicznej, co znacznie ułatwia zarządzanie. Na rynku istnieje już wiele firm, które oferują specjalnie przygotowane programy dostosowane do m.in. zarządzania system sprzątania. Taki system „nadzoruje” też, które pokoje będą się zwalniały i będą wymagały natychmiastowego sprzątania, dzięki czemu również personel sprzątający będzie mógł sprawniej działać.

Dodaj komentarz