Różnice między darmowym a płatnym systemem POS

System POS (Point of Sale) nie tak dawno oznaczał jedynie materiały wspierające sprzedaż, odnoszące się do różnych nośników reklamy, takich jak broszury opisujące produkt, naklejki, bloczki z ulotkami, lightboxy, toppery czy stendy. Obecnie POS to oprogramowanie wspomagające sprzedaż, które służy m.in. do wystawiania faktur i rachunków, zbieraniu zamówień, kontrolowaniu wydatków, sprawdzaniu popularności towarów określonego asortymentu czy archiwizowaniu danych. Na dzisiejszym rynku działa wiele programów typu Open Source (z otwartym kodem źródłowym), czyli, upraszczając, bezpłatnych oraz bardzo dużo programów komercyjnych, dostosowanych do konkretnych potrzeb klienta lecz płatnych. Czy to najlepsze rozwiązanie? Przeczytasz o tym w naszym tekście lub pod linkiem: https://www.posiflex.com.pl/pl_czy-darmowy-system-pos-to-dobry-pomysl,212.html.

Przedsiębiorca ma więc do wyboru korzystanie z darmowych POS, albo kupienie POS dedykowanego. Nie można jednoznacznie stwierdzić, że bezpłatny system POS będzie wystarczający w firmie, albo że koniecznością jest zakup zindywidualizowanego POS. Opinia na ten temat zależy od konkretnej sytuacji w danym przedsiębiorstwie. Warto jednak poznać najważniejsze wady i zalety obydwu rozwiązań, żeby mieć jak najlepszą ocenę sytuacji i podjąć decyzję najbardziej korzystną dla przedsiębiorcy.

Charakterystyczne cechy bezpłatnego systemu POS to przede wszystkim:

– powszechność systemów Open Source,
– możliwość pobrania wielu wtyczek i rozszerzeń zwiększających funkcjonalność systemu,
– brak (albo istniejący, ale w bardzo ograniczonym zakresie) dostępu do działu wsparcia technicznego,
– niedostosowanie funkcji do konkretnego typu działalności,
– brak personalizacji danych,
– konfiguracja elementów POS we własnym zakresie, co (jesli nie jesteśmy informatykami) generuje koszty,
– płatne rozszerzenia często niezbędne do korzystania z systemu.

Natomiast do najważniejszych cech standardowego, dedykowanego i płatnego systemu POS należą:

– łatwość wdrożenia (do uruchomienia wystarczą tablet i drukarka fiskalna),
– mobilność (system działa w chmurze),
– pełna kontrola (w dowolnym momencie można sprawdzić stan magazynowy czy wartość sprzedaży),
– dedykowane zaplecze techniczne (usuwanie awarii, pomoc online),
– dostęp do danych z poziomu aplikacji mobilnej,
– aktualizacje w cenie,
– elastyczny abonament (z usługi w przypadku wielu ofert można zrezygnować w każdej chwili).

Rozpatrując wszystkie wady i zalety systemów darmowych i płatnych, przedsiębiorca jest w stanie ocenić, czy w jego przypadku bezpłatny system POS okaże się rozwiązaniem wystarczającym, czy jednak konieczny będzie zakup systemu dedykowanego.

Dodaj komentarz