Jak zlikwidować błędy w komunikacji wewnętrznej firmy?

Od dawna wiadomo, że właściwa komunikacja to podstawa sprawnego funkcjonowania każdej firmy. Jeśli wymiana informacji pomiędzy zarządem a pracownikami przebiega płynnie, poszczególne zadania wykonywane są znacznie łatwiej i szybciej, zaś ich realizacji sprzyja dodatkowo przyjazna atmosfera. Gorzej, jeżeli przepływ informacji staje się utrudniony z przyczyn ludzkich bądź technicznych – w takim wypadku cały zespół niepotrzebnie traci czas i energię, które mógłby spożytkować na efektywne działanie.

Najczęstsze błędy w firmowej komunikacji

Do najczęściej spotykanych błędów komunikacyjnych w firmach można zaliczyć przede wszystkim taką postawę zarządu, która sprowadza się do słów: my tu rządzimy. Jakakolwiek próba dyskusji zostaje natychmiast stłamszona, zaś wszelkie usiłowania sprzeciwu wobec błędnych (przynajmniej zdaniem pracowników) decyzji również są duszone w zarodku. Takie stanowisko osób zarządzających przedsiębiorstwem posiada na ogół fatalny wpływ na klimat panujący w miejscu zatrudnienia: szeregowi pracownicy zamykają się w sobie, unikają konfrontacji, a po cichu planują już zmianę pracodawcy. Nie sprzyja to oczywiście efektywnej realizacji kolejnych projektów.

Drugi błąd komunikacyjny polega często na przemilczaniu tematów przykrych bądź niewygodnych dla szefostwa. Ewidentne firmowe porażki zbywane są milczeniem, złe wyniki przechodzą w korytarzach bez echa. Taka postawa nie jest, oczywiście, niczym dobrym, potęguje bowiem nieufność i wycofanie członków zespołu.

Za kolejny problem w komunikacji można uznać brak konkretów. To zagadnienie okazuje się dla pracowników wyjątkowo męczące w przypadku realizowania bardziej skomplikowanych zadań. Jeśli nikt nie wskaże im konkretnych spraw do wykonania, cały proces będzie trwał dłużej i mniej sprawnie.

Jak ulepszyć komunikację?

Ostatnie zagadnienie wiąże się z doborem niewłaściwych narzędzi komunikacyjnych. Temu problemowi można akurat łatwo zaradzić, wybierając oprogramowanie JIRASolutions. Dzięki JIRA zarząd zyskuje szansę na płynny kontakt z pracownikami, jasny rozkład obowiązków oraz nadzór nad firmowymi dokumentami. System posiada funkcję automatycznego przypominania o zapisanych w nim wydarzeniach, dzięki czemu menadżer zyskuje pewność, że o niczym nie zapomniał. JIRAjest ponadto przyjazna w obsłudze, intuicyjna w działaniu oraz niedroga w eksploatacji.

Błędy w komunikacji pracowniczej to oczywiście spory problem, istnieją jednak sposoby, by mu zaradzić. Najważniejszą sprawą pozostaje – jak zawsze – gotowość do nauki na własnych wpadkach.

Dodaj komentarz